Sanur 11april 2012 - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van RONALD VAN DEN BERG - WaarBenJij.nu Sanur 11april 2012 - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van RONALD VAN DEN BERG - WaarBenJij.nu

Sanur 11april 2012

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg RONALD

11 April 2012 | Indonesië, Batavia

Hallo allemaal,

Wellicht hebben jullie van de aardbevingen in Indonesië in de buurt van Atjeh gehoord.
Maak jullie vooral niet druk. Het episch centrum ligt hier ongeveer 2.200km vandaan. Er waren deze week 3x zeebevingen van 4.3, 4.5 en 4.9 en deze vonden plaats op 08 april ongeveer om 15:00uur. Vandaag waren het er 8x met een kracht van 8.6, 8.2, 6.0, 5.4, 5.4, 5.3, 5.3 en 5.1 en deze vonden vanmorgen om ongeveer 08:00uur na elkaar plaats. Dan het laatste uur één van 5.7 en 5.4 onze tijd 12:00uur. Deze golven zouden on ongeveer om 15:00 plus een uur tijdsverschil 16:00uur hebben moeten bereiken. Dit is niet gebeurd en we hebben ook geen tsunami alarm door gekregen hier in Sanur. Alle bordjes zijn reeds geplaatst om de snelste weg, weg van de zee, te gaan volgen
Mocht er een tsunami komen dan zal dat niet bij ons zijn omdat Sanur om de hoek ligt en de golven er dan niet direct naar deze kustplaats zullen gaan maar indirect zou er best wel wat te merken zijn. Het water zal heus wel merkbaar hoger en lager worden dan gebruikelijk bij de maanstand van vandaag. Toevallig is onze huisbaas vandaag jarig en dat dit dan op zijn verjaardag gebeurd.
Zo komt Indonesië wel in het nieuws. Een weekje geleden, één straat verder bij ons vandaag, in afstand hemelsbreed ongeveer 0,5 km worden er door de speciale politie drie terroristen in Sanuur in de jalan Danow Poso dood geschoten en bijna op hetzelfde tijdstip in de hoofdplaats van Bali, Denpasar, ook nog eens twee van die mannen. Toen we dit hoorden zijn we niet ver weggegaan. Omdat de dag erop in de avond, als de avond is gevallen Ogo Ogo plaats vindt en de dag daarop is het het Hari Ngepi.
Bij het Ogo Ogo feest zijn enorm veel mensen van allerlei types en geloven op de straten te vinden. Er is geen normaal auto verkeer mogelijk omdat de wegen helemaal door de voetgangers in beslag zijn genomen. De jaarlijkse optocht om de boze geesten te misleiden en dat ze de weg op Bali kwijt raken. Het is een georganiseerde wanorde. Niemand weet precies waar nu de verschillende Banjar verenigingen heen lopen, dan wel stil blijven staan, dan wel terug gaan en hun dans kunsten laten zien waarbij zij poppen dragen die op een soort groot draagbaar geplaatst zijn en heel veel heen en weer schudden om er maar zo wild mogelijk uit te zien om wederom de geesten te misleiden. Daarna gaat iedereen naar huis terug en dan blijft Bali geheel in het donker. Van deze tijd af tot 30uur later blijft het gebuik van kunstlicht en elektriciteit niet toegepast mag worden. Dit is een donkere tijd als het avond wordt. Er is wel een schamel kaarslichtje toegestaan. Er rijdt geen enkele auto als dat niet echt noodzakelijk is. We kunnen er wel heel erg van genieten. Nu hoor je slechts de natuur! Er zal gedurende deze tijd eveneens geen vliegtuig op het vliegveld landen. En zo zijn er genog dingetjes op te noemen die nu niet plaatsvinden. Als dit twee keer par jaar zou plaatsvinden zouden wij daterg leuk vinden. Heerlijk, echte rust op dit mooie eiland.

Tot zover even een stukje uit Bali.
Groetjes en maak jullie vooral niet ongerust, no worries!

De groetjes van ons 3tjes.